Aanpak

Brainstorm OntwerpWeb

Nadat u deze website heeft bekeken, u eventuele vragen heeft gesteld via het contactformulier of per e-mail, wordt het tijd om telefonisch, via Teams, Skype of fysiek af te spreken om uw wensen en onze mogelijkheden door te nemen. Want hoewel er voor het maken van een website veel dingen “vastliggen”, is een goede website erg afhankelijk van wat u ermee wilt bereiken, wie uw doelgroep is, wat uzelf belangrijk vindt en ook wat u mooi vindt. Tijdens de kennismaking bespreken we dit en kijken we wat mogelijk is. En veel is mogelijk!

Plan van aanpak

Op basis van het kennismakingsgesprek waarin u uw belangrijkste wensen heeft aangegeven, maakt OntwerpWeb een plan van aanpak. Dit wordt per e-mail, Teams, Skype of een fysiek gesprek besproken. Normaliter volstaat een korte e-mail-correspondentie. In het plan van aanpak zijn de verschillende fasen uitgewerkt en wordt een kostenraming bijgevoegd. Deze raming bestaat naast eventuele kosten van het webdesign zelf (zie kosten) ook de kosten van derden, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een domein (webadres), de hosting en eventueel additionele software zoals SSL (veiligheidscertificaat), spamfilters enz.

Twee popetjes schudden hand

Fasering

Het wordt uw website en niet die van OntwerpWeb, dus in alle fasen zal er veel afgestemd worden of datgene dat tot dan toe klaar is, voldoet aan uw wensen. U kunt aanpassingen voorstellen op elk gewenst terrein. Uiteraard zal OntwerpWeb u adviseren over de wenselijkheid van een wijziging. Op hoofdlijn worden de volgende fasen doorlopen:

1. Voorbereidende acties.

Voordat de website ontwikkeld kan worden, zijn voorbereidende werkzaamheden noodzakelijk:

  • Keuze van de domeinnaam of domeinnamen. Dit gebeurt in nauw overleg, want veel domeinnamen die u wenst, zijn al bezet. Er moeten dan alternatieven bedacht worden. Ook wordt dan bekeken of er een .nl, .com of .eu -domein aangevraagd wordt.
  • Keuze van de hostingprovider. Meestal wordt het domein aangevraagd bij het hostingbedrijf van uw keuze. Er zijn er vele, zoals Versio, Strato, One.com, Internettoday enz. De keuze is afhankelijk van service en prijs en dat laatste van de uitgebreidheid van het pakket dat u nodig denkt te hebben. OntwerpWeb begeleidt u daarin.
  • Aanmelding, betaling en verkrijging van alle inloggegevens van bovenstaande.

2. Voorontwerp

In deze fase is een concept-website gemaakt. Daarin kunt u de “look and feel” van de site beoordelen, maar ook aangeven of u in het conceptmenu items mist, welke aanvullende toeters en bellen u wenst (reactiemogelijkheden, Google Maps , enz. enz.). Het is handig als u vooraf al surfend websites bezoekt om te kijken wat u aanspreekt en wat niet. In dit voorontwerp is er relatief weinig aandacht geweest voor de inhoud.

Maar “look and feel” moeten natuurlijk wel aansluiten bij wat u wilt uitstralen (snel en zakelijk, creatief, modern, romantisch, degelijk en betrouwbaar, enz.).

3. Inhoudelijk ontwerp.

De pagina’s van het menu worden gevuld met inhoudelijke teksten, afbeeldingen eventueel video of geluid. De inhoud wordt zoveel mogelijk door uzelf geschreven of aangeleverd, waarna OntwerpWeb dit toetst aan de eisen die aan websites gesteld worden.

Aan het eind van deze fase is de eerste min of meer complete versie van uw website gereed. Meestal zijn er dan nog wijzigingen wenselijk. Toch nog een ander item toevoegen aan het menu? De kleurstelling valt tegen, enz. Dat kan in deze fase nog aangepast worden. Overigens is een website die gemaakt is in WordPress veel gemakkelijker te herzien op het gebied van lay-out, dan websites die volledig handmatig tot stand zijn gekomen.

4. Afwerking.

Nadat u het inhoudelijk ontwerp heeft goedgekeurd, worden de resterende (technische en formele) zaken geregeld.

Bijvoorbeeld een cookie-banner, privacyreglement, anti-spam (reCaptcha) en anti-hackfaciliteiten of tools om links die niet meer werken snel te ontdekken (niet-werkende links zijn de grootste ergernis van websitebezoekers).

5. Gereed maken voor derden.

Uw website is klaar, maar we zijn er nog niet. Want het belangrijkste moet nog komen: uw website moet onder de aandacht gebracht worden van anderen.

  • Zoekrobots. Uw website wordt aangemeld bij Google en Bing zodat ze uw site opnemen in hun zoekresultaten. OntwerpWeb regelt dit voor u.
  • Sociale media. Uw website heeft misschien links naar sociale media (uw Facebook-, Instagram-, LinkedIn- of Twitteraccount). Dit moet ingesteld worden op uw website én u kunt berichten op uw sociale media plaatsen over uw activiteiten en website.
  • Andere sites. U kunt uw site aanmelden bij vergelijkbare sites, startpagina’s, hobbyverenigingen, beroepsgroep, enz. Hoe meer derden naar uw site linken, des te hoger komt u in de zoekresultaten van Google en Bing. Deze activiteiten kunt u volledig zelf uitvoeren.

6. Oplevering.

Er vindt nog een laatste check plaats of de site functioneert, de menu’s werken en alle links het doen. Is dat het geval, dan is uw site gereed en kunt u mee in de digitale vaart der volken!

Onderhoud

Een goede website vraagt onderhoud. Veelal wordt veel energie gestoken in het ontwerpen van een site. Maar als deze eenmaal werkt, wordt er nauwelijks naar omgekeken. Teksten blijken verouderd en links werken niet meer.

Een website is niet meer dan een verzameling codes. Ook die kunnen verouderen en programmatuur moet worden ge-update om de werking van de site optimaal te laten zijn, maar ook om de veiligheid te waarborgen en dataleks of hacks te voorkomen. Om het onderhoud zo beperkt mogelijk te houden (uw website is een middel, geen doel!) is WordPress aan te bevelen. Veel kan dan geautomatiseerd plaatsvinden. Dat scheelt tijd en geld.

Voor het onderhoud van uw website kunt u een onderhoudsabonnement afsluiten bij OntwerpWeb. Er is een beperkt abonnement (u past zelf teksten aan) en een uitgebreid abonnement. Ook biedt OntwerpWeb een korte training aan zodat u zelf leert hoe u uw site up to date houdt.